etwas Hintergrund zu MADA Al-Carmel


und warum ich der Organisation unterstelle, in erster Linie eine politische Agenda zu verfolgen, der die Forschung untergeordnet ist.

Im Rahmen der Selbstdarstellung bietet MADA Al-Carmel auch eine Uebersicht zur Geschichte und Situation der arabischen Israelis. Dass diese konsistent als „Palaestinenser“ bezeichnet werden, ist ein erster Hinweis auf die politische Ausrichtung.

Die Bezeichnung Palaestinenser ist eng mit der PLO verknuepft. Vor deren Gruendung identifizierten sich die nicht-juedischen Bewohner als Araber, waehrend die Juden, eben weil sie sich nicht als Araber definierten, von den Briten in der Mandatszeit Identitaetsausweise als „Palaestinenser“ erhielten.

Erst als Reaktion auf die Niederlage Nassers und seiner panarabischen Vision 1967, wurden die Palaestinenser als eigenstaendiges und von den syrischen und jordanischen Arabern deutlich zu unterscheidenes, nationales Kollektiv betont:

Following the 6-Day war, the PLO was reorganized under the leadership of Yasser Arafat. In 1968, delegates met to draft a national charter or covenant. The decline of prestige of Arab states caused by the war, caused a shift in Palestinian thinking and produced, for the first time, a clear and consistent demand for a Palestinian state, rather than conquest of Palestine by Arab countries.

In der bis heute unveraenderten Palestinian National Charter von 1968 laesst sich der Spagat zwischen Panarabismus und pal. Separatismus deutlich nachlesen.

Article 1:Palestine is the homeland of the Arab Palestinian people; it is an indivisible part of the Arab homeland, and the Palestinian people are an integral part of the Arab nation.

(…)

Article 5:The Palestinians are those Arab nationals who, until 1947, normally resided in Palestine regardless of whether they were evicted from it or have stayed there. Anyone born, after that date, of a Palestinian father – whether inside Palestine or outside it – is also a Palestinian.

(…)

Article 12:The Palestinian people believe in Arab unity. In order to contribute their share toward the attainment of that objective, however, they must, at the present stage of their struggle, safeguard their Palestinian identity and develop their consciousness of that identity, and oppose any plan that may dissolve or impair it.

Article 13:Arab unity and the liberation of Palestine are two complementary objectives, the attainment of either of which facilitates the attainment of the other. Thus, Arab unity leads to the liberation of Palestine, the liberation of Palestine leads to Arab unity; and work toward the realization of one objective proceeds side by side with work toward the realization of the other.

(…)

Ich denke, es wird klar, dass die nationale Identitaet „Palaestinenser“ in erster Linie als Mittel im Kampf gegen Israel betont wird.

Dieser Satz von MADA Al-Carmel

Between the years 1948-66, the Palestinians in Israel lived under military administration, applied only to them, despite their status as citizens of the State.

(a.a.O.) verraet also deutlich eine Ausrichtung nach der PLO, ganz davon abgesehen, dass der Satz so nicht richtig ist. Waehrend die Militaerverwaltung tatsaechlich erst 1966 vollstaendig abgeschafft wurde, lebten viele arabische Israelis schon vorher ohne jede solche Einschraenkung:

While most Arabs who remained inside what became Israel were granted citizenship, this population was subject to a number of controlling measures, beginning in 1949, that amounted to martial law.[28] This required that they apply for permission from the military governor to travel more than a given distance from their registered residence. It also included the use of curfew, administrative detentions, expulsions, and other activities. Martial law was lifted from the Arab population living in predominantly-Jewish cities some years later, but remained in place in Arab areas until 1966.

Im selben unsauberen und propagandistischen Stil geht es weiter:

By 1998, over 80% of privately owned Palestinian land had been systematically expropriated by the state for exclusive use by Jewish citizens.

Jedem, der sich je ein bisschen mit den Hintergruenden des Konflikts beschaeftigt hat, muessen sich bei diesem Satz die Haare straeuben. Einer der Haken in der Geschichte der Region ist ja gerade die Verworrenheit von Besitzanspruechen auf das Land, die auf die Ottomanischen Landrechte zurueckgeht:

In 1858 the Ottoman Empire introduced The Ottoman Land Code and Registration Act, requiring land owners to register ownership. The reasons behind the law were twofold. (1) to increase tax revenue, and (2) to exercise greater state control over the area. Peasants, however, saw no need to register claims, for several reasons:[2]

* land owners were subject to military service in the Ottoman Army
* general opposition to official regulations from the Ottoman Empire
* evasion of taxes and registration fees to the Ottoman Empire

The registration process itself was open to misregistration and manipulation. Land collectively owned by village residents ended up registered to one villager, and merchants and local Ottoman administrators took the opportunity to register large areas of land to their own name. The result was land that became the legal property of people who had never lived on the land, while the peasants, having lived there for generations, retained possession, but became tenants of absentee owners.

Man wird sich auch erinnern, dass bis zur Staatsgruenung 1948 Juden darauf angewiesen waren, Land legal zu erwerben:

Accumulating land for the Jewish state was an arduous task. It spanned more than six decades and overcame numerous administrative and political obstacles. Jewish land purchase succeeded for essentially five reasons. First, the inherited Ottoman land regime was vulnerable to manipulation; second, Palestinian Arab society was divided socially and politically, thus allowing the Zionists to move into the land sphere without real opposition; third, Palestine’s rural economy remained weak prior to, during, and after World War I and was therefore susceptible to Zionist land-purchase overtures; fourth, the British acted only as an umpire in Palestine and did little to strengthen the condition of the Palestinian fellah; fifth, the Zionists were able to use their special status under the Mandate to organize themselves in the effort to reach their goal.

Vor diesem Hintergrund kann nur von 80% Enteignung von pal. privatem Landbesitz gesprochen werden, wenn jeder noch so undokumentierte pla. Besitzanspruch fuer bare Muenze genommen wird, und die Behauptung, diese Land waere zur ausschliesslichen Nutzung durch Juden bestimmt worden, scheint vorauszusetzen, dass jede staatliche Nutzung ausschliesslich juedisch sei.

Ich hoffe, dass ich damit einigermassen verdeutlicht habe, mit welcher Art Organisation wir es bei MADA Al-Carmel zu tun haben.

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